Hvordan påvirker tandsundhed dit generelle helbred?

– du ved det måske ikke, men sunde tænder påvirker resten af din krop!

Sammenhængen mellem tandpleje og generel sundhed er meget vigtig at forstå, da dårlig mundhygiejne kan have store konsekvenser for dit helbred. Herunder beskriver vi, hvordan tandsundhed kan påvirke kroppen.

Hjertet

Forskning har vist, at der er sammenhæng mellem dårlig mundhygiejne og hjertesygdomme.

Bakterier fra mundhulen, som opstår i forbindelse med tandkødsbetændelse (gingivitis) eller parodontitis kan sprede sig til blodbanen og skabe en betændelsestilstand, som kan forårsage infektion på f.eks. dine hjerteklapper.

Diabetes

Folk med diabetes eller sukkersyge har ofte større risiko for tandproblemer pga øget eller ukontrolleret. blodsukkerniveau. Omvendt kan dårlig mundhygiejne være med til at forværre sukkersygen.
Hvis du har sukkersyge, har du øget risiko for at udvikle parodontitis, en betændelsestilstand, der opløser det væv, dine tænder sidder fast i.
Ved at opretholde en god mundhygiejne kan du som diabetiker selv hjælpe med at kontrollere disse tilstande.

tandblegning hos Tandlægehuset Horsens

Respiratoriske sygdomme

Bakterier fra dårlig mundhygiejne kan sprede sig til luftvejene og giver infektioner i lungerne, altså lungebetændelse. Har du i forvejen et dårligt immunforsvar, er det ekstra vigtigt at holde tænder og tandkød rent.

Graviditet

Gravide kvinder bør være særligt opmærksomme på deres mundhygiejne, da undersøgelser har vist, at dårligt renholdte tænder kan forårsage for tidlig fødsel og lav føldselsvægt. Endvidere er der øget risiko for gingivitis gravidarum, som er tandkødsbetændelse, der forværres under graviditeten pga hormonelle forstyrrelser.

Almen velvære

Et sundt smil er også en vigtig del af din identitet og almindelige trivsel. Det påvirker ikke kun din evne til at spise og tale, men kan også have en psykologisk påvirkning af din selvtillid og dit selvværd.

Regelmæssige tandeftersyn og dialog omkring din tandpleje og mundhygiejne har en positiv indvirken på dit helbred. Bestil tid til tandeftersyn her