Spørg tandlægen

Tandlaegehuset - tandlæger mm

Spørg tandlægen om tandpleje og tandbehandlinger

Vi svarer gerne på alle de spørgsmål, du må have omkring tandpleje og tandbehandling, så det bliver en god oplevelse at vedligeholde og pleje dine tænder til gavn for din tandsundhed.

Vi er begyndt at samle nogle af spørgsmålene og svarerne her, da vi ved at mange patienter har de samme spørgsmål. Du kan også følge med på facebook og få mere at vide om god tandpleje og tandbehandlinger.

Tandpine udenfor åbningstid, hvad gør jeg?

Akut brug for tandlæge hjælp
Allerførst skal du vide, at vi har åbent mandag og fredag fra 8-17, tirsdag, onsdag og torsdag fra 7-18, og vi har lørdagsåbent fra 8-12.

Hvis du ringer tidligt på dagen, har vi mulighed for at hjælpe dig i løbet af dagen. Særligt lørdag skal du dog forvente lidt ventetid. Vores patienter fortæller alligevel, at de er rigtig glade for muligheden for at komme til tandlæge udenfor almindelig arbejdstid.

De tidlige og sene tider er meget populære hos patienter, der arbejder langt væk og hos dagplejere.

Aften og weekender
Skulle du være så uheldig at få ondt fra tænderne eller komme ud for en tandskade om aftenen eller i weekenden, kan du ringe til vagttandlægen i Region Midtjylland på 40 5151 62. Læs om åbningstider og find kørevejledninger her.

Alvorlig tandulykke
Ved alvorlige tilfælde af skader på kæber og tænder, skal du kontakte din nærmeste skadestue. De vurderer, om der er behov for, at du skal til den nærmeste kæbekirurgiske afdeling. Efterfølgende er det en god idé hurtigt at få en kontroltid hos os, da skaderne skal registreres til din forsikring

Skal jeg skylle munden efter tandbørstning?

Nej, du må gerne spytte tandpastaen ud, men lad resterne sidde omkring tænderne, så fluor-partiklerne har effekt længst muligt.

Hvilken tandpasta skal jeg bruge?

Fluor
Det er vigtigt at bruge en tandpasta, der indeholder fluor, mellem 1000 og 1500 ppm. Fluor er ikke farligt i de små doser, der er i tandpasta, men du kan godt få ondt i maven, hvis du spiser en hel tube 🙂

Skummende tandpasta
Om du er til skummende tandpasta eller ikke, er op til dig – det er en smags-sag, men hvis du har sarte slimhinder, kan det være en god idé at vælge en type uden skummemiddel.

Aloe vera tandpasta
Der findes en del tandpasta, der er baseret på aloe vera – det er godt for mange ting, MEN skal suppleres med en fluorholdig tandpasta. Vi ser flere, der efter at have skiftet til aloe vera tandpasta, pludselig har fået mange huller.

Børnetandpasta
Børn skal have børstet tænder fra den første tand bryder frem, men du må gerne børste gummerne, så dit barn vænner sig til tandbørsten. De fleste babytandbørster er bløde, så de ikke gør skade på slimhinden. Brug en mild tandpasta med et fluor-indhold på 1000-1100 ppm. Det er IKKE nødvendigt at bruge børnetandpasta.

Er fluor farligt?

I medierne er der ofte fokus på giftige fluor-stoffer i vores mad-emballage. Disse stoffer er desværre vanskelige at undgå, og undersøgelser har vist, at de øger risikoen for brystkræft, kan forårsage ADHD og være farligt for fostre. Det er IKKE de samme fluorstoffer som de uorganiske fluorid-forbindelser, der er i tandpasta. Du kan altså roligt fortsætte med tandbørstningen 2 gange om dagen.

Haster det med at få behandlet paradentose?

En ubehandlet paradentose kan forårsage spredning af betændelse til blodbanen, og derfor er det vigtigt at få behandling for at blive ved med at være sund og rask.
Læs mere om behandling af paradentose her.

Skal jeg gøre rent mellem tænderne?

Tandtråd eller tandstikkere
Hvis du vil holde din mund sund, er det vigtigt at bruge tandtråd eller stikkere dagligt.

JA, vi ved godt, det er et tilbagevendende spørgsmål, når du besøger os, men daglig rengøring ved mellemrummene forebygger både huller og paradentose.

Vi vil gerne hjælpe dig med at forebygge dette og finder sammen med dig den bedste måde.

Jeg synes tandrensning gør ondt, kan jeg gøre noget?

Har du ondt eller er øm efter en tandrensning, kan det være fordi, vi har været i dybden for at fjerne al tandsten. Et tip er at tage 2 Panodil 500mg en times tid INDEN tandlægebesøget.

Du kan også få en overfladebedøvelse langs alle tænder. Den tager toppen af generne og varer kun en halv time. Det er en gel, der bliver påført tandkødet uden stik.

Smerter i kæben, hvad kan der gøres?

Mange oplever i perioder muskelspændinger og ledsmerter omkring kæberne. Disse kan overordnet kaldes kæbesmerter.

Kæbeledene kan blive overbelastede pga. stress, eller du kan opleve, at du skærer eller presser tænder og dermed overbelaster kæbemusklerne. Du kan opleve smerter i kæben og halsen samt smerter ved øret.

Læs mere om behandling af smerter i kæben her.

Er du tungepresser?

Enkelte patienter oplever, at deres tunge presser mod indersiden af tænderne. Dette kan ofte ses ved tydelige aftegninger på tungens siderande. Det kan være ret smertefuldt, og musklerne i halsen og nakken er belastede. Ligesom kæbeledsmuskulaturen kan tungemuskulaturen afspændes med øvelser.

Se forslag til øvelser her, som du kan lave efter instruktion fra os eller fysioterapeuten.

Visdomstænder

Ikke alle danner visdomstænder, faktisk er det færre mennesker, der får visdomtænder i dag end for 100 år siden.

Hvis du danner visdomstænder, kan de være årsag til gener. Nogle visdomstænder bryder slet ikke frem i munden, mens andre bryder helt eller delvist frem. Visdomstænder bryder typisk frem i alderen 17-22 år og kan i dén forbindelse gøre ondt. Hvis du får smerter eller ømhed i forbindelse med tandfrembruddet, kan det være fordi der samler sig snavs/skidt under den slimhindelap, der dækker tanden delvis. Sørg for at holde godt rent langs tandkødet og tanden med en lille solotandbørste. Har du stadig ondt, kan du skylle munden med klorhexidin 0,12% 2 gange om dagen i et par dagen. Det vil som regel få betændelsestilstanden til at forsvinde.

Sker dette ikke, og hæver din kind op, får du vedvarende smerter eller en konstant dårlig smag i munden, skal du søge tandlæge. Her ser vi på, om der er alvorlig infektion, som kræver antibiotika-behandling. Noglegange kan du opleve, at du får nedsat gabevne/trismus. Et røntgenbillede vil ofte afsløre, om betændelsen/infektionen er så alvorlig, at visdomstanden skal fjernes.

Visdomstænder kan være mere eller mindre komplicerede at fjerne, afhængig af beliggenheden. Nogle visdomstænder kan fjernes med en simpel tandudtrækning, mens andre skal opereres ud. Her har du måske hørt skrækindjagende historier om visdomstandsoperationer, men langt de fleste operationer giver ikke større problemer. Vi er er et hold af veluddannede og erfarne tandlæger, og du kan føle dig tryg, når du skal have fjernet en visdomstand hos os, også selvom der er tale om en mere kompliceret operation. Skulle der opstå komplikationer undervejs eller efter behandlingen, står vi også klar til at hjælpe dig.

Når du har fået en operation i munden, kan du selv gøre meget for, at sårhelingen går problemfrit. Vi giver dig informationen efter behandlingen og giver dig også gerne et informationsbrev med hjem. Du skal undgå at berøre sår-området med fingre, tunge eller tandbørsten de første par dage. Du skal kun spise/drikke flydende, kølig mad som f.eks. yogurt, smoothies eller is den første dag. Herefter kan du forsigtigt prøve dig frem med blød kost de næste dage, indtil du kan spise normalt igen.

Ved en operation lægges der ofte et par sting, der skal fjernes efter en uge. For at holde ekstra rent i området kan du forsigtigt skylle munden i klorhexidin mundskyl 0,12% 2 gange om dagen indtil trådene er fjernet. Det er en god idé at tage smertestillende medicin de første 2-3 dage efter operationen. Dette mindsker problemer og hævelse. Vi anbefaler Ibumetin 400mg + Pamol 2*500mg optil 4 gange dagligt.

Det er MEGET vigtigt at undlade rygning efter en visdomstandsoperation – eller anden operation i mundhulen. Rygning sænker helingsprocessen og kan i værste fald være med til at give store smerter efter operationen.

Hvad kan gå galt?

Selvom vi tager vores forholdsregler, så er mundhulen fyldt af mange bakterier, og selvom dit immunforsvar oftest håndterer helingen, kan der opstå infektion. Hvis du efter et par dage hæver op, kan du have brug for en antibiotika-behandling.

Nogle underkæbe-visdomstænder ligger langt nede i kæben nær underkæbe-nerven. Denne kan beskadiges midlertidigt eller varigt i forbindelse med en operation. Vi tager de nødvendige røntgen inden operationen, så vi kan vurdere risikoen. Hvis der opstår problemer, vejleder vi dig godt efterfølgende. Det skal slås fast, at nerveskader er yderst sjældne.

Kan jeg få hjælp til tandlægeskræk?

Du kan efter aftale med os få en beroligende tablet. Den får dig til at slappe af og være lidt ”ligeglad”.

Du skal komme på klinikken en halv time før behandling og have en ven/et familiemedlem til at følge dig hjem og holde øje med dig, til du er klar i hovedet igen.

Læs mere om hvordan du kan få hjælp til tandlægeskræk her.