Rodbehandling af tand

En rodbehandling af en tand er nødvendig, når der er hul helt ind til nerven i tanden. Dette er en gradvis process, som kan udvikle sig hurtigt eller langsomt.

Rodbehanding kan også blive nødvendig, hvis en tandskade har blottet eller ødelagt tandens nerve. Et hårdt slag mod en tand kan udløse rodbetændelse efter mange år. Noglegange kan revner i tanden eller blottet tandhals også give så mange smerter, at en rodbehandling er nødvendig.

Rodbehandlingen fjerner den smerte, som du mærke, når nerven er blottet, betændt eller angrebet af caries.

Hvis nerven er død, mærker du ikke smerter fra selve tanden. Men tanden skal rodbehandles, fordi der oftest opstår rodbetændelse i og omkring tanden. Det kan give smerter og tandbylder.

Sådan foregår en rodbehandling

Ved en rodbehandling erstatter din tandlæge det døde væv i det indre af din tand med et kunstigt materiale – en rodfyldning. Du beholder selve tanden. Men det er ofte nødvendigt at gøre den stærkere med en krone eller en facade.

Hos TandlægeHuset Horsens benytter vi rodbehandlingsmaskinen WaveOne. Den renser tanden grundigt, og giver mulighed for en nøjagtig rodfyldning.

Undervejs skyller vi roden indvendigt med bakterie-neutraliserende væske. Væsken er klorholdig, og du kan godt få lidt smag af svømmehal under behandlingen. Væsken er ikke farlig.

Smerter rodbehandling

Din tand er oftest død, når den skal rodbehandles, men vi giver dig gerne en lokalbedøvelse, inden du får en rodbehandling. På den måde kan du slappe helt af under behandlingen.

Smerter efter rodbehandling

Men efterfølgende kan der godt være ømhed pga den grundige rensning. Vi anbefaler, du tager smertestillende efter behov de følgende dage.

Læs om moderne smertefri behandling med tryllestaven her

Pris for rodbehandling

Prisen for en rodbehandling afhænger af antallet af rodkanaler og antal besøg, der er behov for i forbindelse med din rodbehandling. Noglegange kan tanden færdigbehandles i ét besøg, mens der skal flere besøg til, hvis der har været meget betændelse omkring tanden, eller tandens rodkanaler ikke kan renses helt ud ved første besøg. Du kan godt tænke, at det er dyrt og meget besvær for bare én tand, men det er altid bedst at bevare dine egne tænder længst muligt.

Læs om vores priser her.

Få hjælp til rodbehandling

Det er ikke altid, du har ondt, selvom du skal have en rodbehandling, men oftest dunker det i tanden, og smerterne bliver forværret i løbet af aftenen/natten. Om morgenen er smerterne sjældent så slemme, men så tager de til henad dagen igen. Hvis du ringer og har akut behov for tandlægehjælp, så presser vi dig ind mellem patienterne i kalenderen og starter op på rodbehandlingen.

Kontakt TandlægeHuset Horsens og slip for smerter.

Rodbehandling af tand Horsens hos Tandlæge Huset