Paradentosebehandling

– få hjælp til at forebygge og behandle paradentose

Hvad er paradentose (parodentose)?

Paradentose er en betændelse i tandkødet og knoglen, som tænderne sidder fast i. Faktisk er den korrekte betegnelse “parodontitis”, da der er tale om en aktiv betændelsestilstand. Denne kan behandles til at være en kronisk tilstand, som kræver livslang observation og forebyggelse.

Derfor er det vigtigt at blive undersøgt
Hvis ikke paradentose bliver behandlet, kan sygdommen skade tandkødet og knoglen omkring tænderne så meget, at tænderne bliver løse og falder ud. En ubehandlet parodontitis kan forårsage spredning af betændelse til blodbanen, og derfor er det vigtigt at få behandling for at blive ved med at være sund og rask.

Undersøgelse for paradentose

Når der findes tegn på aktiv paradontitis ifm en undersøgelse, vil du oftest blive tilbudt en tid til videre undersøgelse og behandling hos tandplejer Rie Høivang.

Der bliver lavet en grundig parodontitis-undersøgelse af alle dine tænder (PUD), hvor følgende registreres:

• hvor dybe er dine tandkødslommer,
  • bløder det fra tandkødet,
  • er der betændelse eller
  • løse tænder,
  • har tænderne rykket sig, og
  • har tandkødet trukket sig tilbage.

På baggrund af undersøgelsen bliver du behandlet for din parodontitis og bliver hjulpet til optimalt renhold af dine tænder, så du kan bevare dem længst muligt.

Er paradentose arveligt?

Hvis dine forældre har mistet mange tænder på grund af parodontitis, er du også selv i risikogruppen for at udvikle sygdommen. Ligeledes er der øget risiko for parodontitis, hvis du ryger, har dårlig mundhygiejne eller har sukkersyge.

Hvordan behandes paradentose?

Det er vigtigt at opdage paradentose i tide, så din tandlæge eller tandplejer kan behandle dine tænder og tandkød hurtigt og effektivt. Derfor skal du til tandlæge jævnligt. For de fleste er hvert halve år et passende interval, men har du aktiv parodentose, er det tit nødvendigt at komme oftere, f.eks. 3-4 gange årligt.

Hvis du har paradentose, holder tandlægen/tandplejeren øje med, hvor langt sygdommen er skredet frem. Vi forklarer dig også, hvordan du selv kan holde tænderne rene.

Desuden fjerner tandlægen/tandplejeren tandsten og snavs (plak) over og under tandkødet.

Paradentose-operation
Nogle gange er en egentlig operation mod paradentose også nødvendig for, at du kan beholde dine tænder. Her skubber vi tandkødet væk og renser op med fuldt overblik, hvorefter vi lægger sting og holder øje med helingen af dine gummer.

Hos TandlægeHuset Horsens er vi et team med både tandlæger og tandplejer, der arbejder sammen for at holde din mund sund. En tandplejer er specialuddannet indenfor forebyggelse og paradentosebehandling.

Dårlig ånde og parodontitis.

Hvis din parodontitis ikke er velbehandlet, vil bakteriebelægningerne være årsag til meget dårlig ånde. Derfor er det vigtigt, at du tager imod alle de gode råd, vi giver dig om tandpleje og kommer til de anbefalede parodontitisbehandinger. På denne måde minimere du dårlig lugt fra munden.

Hvis jeg mister tænder

I værste fald kan du miste dine tænder som følge af parodontitis, da sygdommen gør, at du mister knogle og tandkød omkring tænderne, og de bliver løse. Netop derfor er det så vigtigt at komme til regelmæssig behandling og forebyggelse.
Taber du en tand, fordi der kommer en akut parodontitis-infektion omkring tanden, vil vi rådgive dig omkring erstatning. Du kan enten få en bro eller en protese. Hvis din parodontose er under kontrol, kan et implantat være en løsning, men der kan også komme betændelse omkring et implantat, så det er ikke en optimal behandling.

Hvordan forebygges parodontitis?

Du kan selv forebygge og være med til at behandle paradentose ved at rense dine tænder og tandkød grundigt med korrekt tandbørstning og ved at bruge tandtråd eller tandstikkere.

Faktorer, der kan øge risikoen for at få parodentose

Rengøring
Ved snavsede tænder gemmer der sig en masse bakterier, der kan udvikle sig til den type, der skaber betændelse og nedbryder knoglen omkring dine tænder. Derfor er det vigtigt at holde godt rent – vi giver dig råd og vejledning i de bedste metoder.

Diabetes
Sukkersyge er en af de sygdomme, der indirekte kan være årsag til parodentose. Har du dårligt reguleret blodsukker, har du endnu større risiko for at få både tandkødsbetændelse og parodontose. Sår og betændelsestilstande i munden heler dårligere hos diabetikere end hos raske. Regemæssige eftersøg er derfor vigtige for dig, hvis du har sukkersyge.

Den arvelige faktor
Har dine forældre eller søskende parodentose, er der en større risiko for, at du også får sygdommen. Spørg i din familie, om nogen har erfaring med parodentose, har mistet tænder, eller lignende.

Rygestop
Der er som ovenfor nævnt flere forhold, der kan forværre paradentose, bl.a. rygning. E-cigaretter er sidestillet med almindelige cigaretter og piberygning.
Vi anbefaler rygestop, men vidste du, at du i Horsens Kommune kan få gratis hjælp til at stoppe med at ryge? Læs mere her eller ring direkte til Vital Horsens – rygestop på 24 67 46 09.

Snus
Snus eller nikotinposer er særligt populære blandt unge. Det lugter ikke, og det kan ikke umiddelbart ses, som hvis du ryger en cigaret. Desværre er det mindst lige så skadeligt som rygning. Du får skader på dit tandkød, hvor du sætter nikotin-posen op. Desuden skader snus dine tænder, og tandkødet trækker sig tilbage og blotter tandbenet. Det tandkød kommer ikke ned på plads igen.
Hvis du stopper med at bruge snus, vil forandringerne på dit tandkød i bedste fald forsvinde igen. I værste fald kan de udvikle sig til alvorlige slimhindeforandringer.

Få hjælp til at forebygge og behandle paradentose

Kontakt TandlægeHuset Horsens og få hjælp til at forebygge og behandle paradentose.

Rie Høivang Tandplejer