Tandeftersyn

– og sunde tænder hænger sammen

Måske undrer du dig, når vi stiller dig spørgsmål om dit helbred: Vi er jo tandlæger, så hvorfor gør vi det?

Men vi ser sådan på det, at det ikke bare er dine tænder, der kommer hos os på klinikken. Det er hele dig. Og derfor kigger vi heller ikke bare på dine tænder.

Ved den forebyggende undersøgelse, som de fleste er til hvert halve år, spørger vi til dit helbred generelt. Mange kroniske sygdomme har indvirkning på tænder og tandkød, ligesom medicin også kan påvirke mundhulen.

Desuden ser vi efter:

• Dine tænder – er der caries, bakteriebelægninger, knækkede eller revnede fyldninger? Er der slid på tænderne?
  • Dit tandkød – er der betændelse eller fordybede tandkødslommer/paradentose?
  • Dit bid og din kæbe – hvordan åbner og lukker du munden? Har du ondt
  • Dine slimhinder – er der misfarvninger eller sår?
  • Din tunge – vi kigger efter misfarvninger og sår.
  • Vi tager røntgenbilleder med jævne mellemrum.

Kræft i mundhulen er desværre en risiko, særligt hvis du er ryger eller bruger snus. Hvis vi ser alarmerende slimhindeforandringer, som ikke kan forklares ved, at du f.eks. bider dig i kinden eller læben, henviser vi dig til Øre-næse-hals-lægen eller direkte til kæbekirurgisk afdeling på sygehuset.

Tandlægen hjælper med at vedligeholde dine tænder

Som tandlæger hjælper vi dig med at vedligeholde dine tænder. Det gør vi med en grundig tandrensning og afpudsning.

Vi reparerer også huller i tænderne – enten med en egentlig fyldning af plast eller med en fluor-lakering, hvis det kun er et lille, begyndende hul. Vi udskifter også gamle fyldninger, når der er behov for det.

Du kan regne med, at vi altid er klar med gode råd om, hvordan du bedst vedligeholder dine tænder derhjemme.

Sund krop – sund mund

I din mund er der over 400 bakterie-arter. De SKAL være der. Men der skal være en god balance. Bakterierne udvikler affaldsstoffer, der kan nedbryde tandoverfladen og tandkødet. Når du børster tænder og renser mellemrummene, forebygger du denne udvikling.

Forebyggelse

Hvordan forebygger du bedst tandkødsbetændelse, parodontitis og huller? En optimal mundhygiejne er udgangspunktet for en sund mund! Du er ikke født med “dårlige tænder” eller blødende tandkød som udgangspunkt. Naturligvis er der undtagelser, men holder du din mund ren, udvikler der sig sjældent sygdomme i munden.

Vores anbefaling er tandbørstning med fluor-tandpasta 2 gange om dagen samt rengøring af mellemrummene mellem tænderne én gang dagligt. Mellemrummene bør renses med tandtråd, som du folder rundt om fingrene eller tandtråd på en lille bøjle, som du fører frem og tilbage ved hvert mellemrum. En anden god løsning er at bruge softpicks/små “juletræer”, som masseres frem og tilbage 4-5 gange. Endelig kan du bruge tandstikkere.

Tandbørstningen er rigtig vigtig; der er det teknikken, det drejer sig om! En el-tandbørste er en fantastisk opfindelse – den gør alt arbejdet, hvis du blot holder den korrekt mod tænder og tandkød. Hold børsten skråt mod tandkødet og tæl til tre og flyt så tandbørsten en tand længere frem. Bruger du en manuel/almindelig tandbørste, så vælg en blød model og massér tænder og tandkød med cirkelbevægelser. Særligt ydersiden af kindtænderne i overmunden og indersiden af kindtænderne i undermunden skal have ekstra kærlig behandling.

På klinikken bruger vi meget tid på at informere og vise dig, hvordan du bedst passer på din mund.

Dine tænder bør bevares længst muligt

Det er vigtigt at bevare tænderne. Det sikrer blandt andet, at du kan blive ved med at spise ordentligt. Ellers risikerer du på længere sigt at blive fejlernæret.

Det er også meget livsbekræftende at kunne møde andre med et stort og bekræftende smil. At kunne le uden at skulle holde sig for munden.

Book tid til tandeftersyn nu

Hvor ofte skal jeg gå til tandlæge?

Det er individuelt og afhænger af dine tænder og dit tandkød. – Er du god til at børste tænderne og bruge tandtråd eller softpicks ved mellemrummene, så er det måske kun nødvendigt at komme til undersøgelse 1 gang om året.
Har du aktiv parodontitis, er det ofte nødvendigt at komme til tandeftersyn og behandling hver 3.-4. måned.
Du kan også have tendens til at få mange huller, og så er det ekstra vigtigt at gå hyppigt til tandlæge.

Rød, gul, grøn, hvad er det?

I Sundhedsstyrelsen er det blevet besluttet, at du som patient skal kategoriseres som grøn, gul eller rød patient. Grøn, hvis du er sund og rask, gul, hvis du har tandsygdomme, der let kan behandles og rød, hvis du har alvorlige tandsygdomme.
Disse kategorier afgør, hvor meget du får i tilskud fra det offentlige.

Hvad koster et tandeftersyn?

Hvor meget koster det så at komme til undersøgelse? Er du mellem 18 og 25 år, koster et eftersyn lige under 100 kr. Er du over 25 år, koster det mellem 140-220kr. Er du medlem af sygeforsikringen danmark, kan du få 50-100% refunderet.
Du kan få et overblik over de øvrige priser her.

Hvorfor skal jeg få et tandeftersyn?

Det er vigtigt at bevare dine tænder. Det er ikke alle problemer med tænderne og munden i øvrigt, som du kan mærke til at starte med. Det er mere enkelt og billigere at få lavet et lille hul i en tand end en rodbehandling, hvor tanden bagefter er svækket og måske skal have en krone på.
Det er også lettere at vejlede dig til en god mundhygiejne, hvis du har lidt tandkødsbetændelse. Tandkødsbetændelse gør ikke ondt, men det kan udvikle sig til parodontose, hvis det ikke blive behandlet.

Book tid til tandeftersyn nu

tandsundhed